MUKADDIMAH SURAH AL-ANFAL 2: KEKELIRUAN PENGERTIAN JIHAD
1. Kekeliruan memahami pengertian jihad
- mencampur-adukkan manhaj Islam dalam nas yang mengingkari pemaksaan memeluk akidah dengan manhaj meruntuhkan kekuatan politik material yang menghalang manusia dari Islam
- sebenarnya kedua hal ini tiada hubungan
- mereka batasi jihad dengan perang membela diri
- jihad bagi mereka tiada hubungan dengan perang
- dinul Islam merupakan prolakmasi (pengumuman) kemerdekaan manusia
- dari penyembahan sesama manusia (termasuk hawa nafsu) kepada penyembahan Allah
- uluhiyah (yang berhak disembah) hanya untuk Allah
- rububiyyah (kuasa mencipta dan mengatur alam ) hanya untuk Allah
- proklamasi (pengumuman) Islam juga beerti merobohkan kerajaan manusia, untuk menegakkan kerajaan Allah
- (al-zukhruf:84)
- (yusuf:40)
- (ali Imran;64)
- Kerajaan Allah di muka bumi tidak akan tegak kalau yang berkuasa itu pemuka agama (gereja) atau yang berbicara atas nama tuhan (teokrasi)
- tetapi, kerajaan Allah menjadikan syariat sebagai penentu.
- tabligh dan penerangan sahaja tidak cukup untuk
- menegakkan kerajaan Allah
- mendominasi syariat Allah
- menyingkirkan semua undang-undang manusia
- mereka tidak akan serah kuasa semata-mata kerana tabligh dan penerangan sahaja
- kalau begitu, tugas rasul mudah sahajalah
- bertentangan dengan realiti sejarah rasul
- pengumuman Islam adalah pengumuman yang bergerak, realistik dan aktif
- memerlukan harakah (pergerakan) disamping bentuk penerangan
- menghadapi realiti manusia dengan semua sisinya
- dengan cara-cara dan sarana-sarana yang sesuai bagi setiap sisinya
- Realiti manusia” menentang agama Islam kerana
- Islam telah isytihar untuk bebaskan manusia dari segala kuasa selain kuasa Allah
- tentang Islam dengan wujudkan halangan kebendaan, politik, ekonomi ,kepercayaan batil.
- Semua halangan ini bercampur-aduk dan menyulitkan
- hadapi halangan ideologi, material, politik.
- penerangan hadapi halangan akidah manakala harakah hadapi halangan lain (kuasa politik)
- penerangan dan harakah bersama-sama menghadapi “realiti manusia” secara umum, dengan wasilah yang memadai bagi setiap unsur
- penerangan dan harakah harus membebaskan manusia secara total di seluruh mukabumi
- Hadis dari Adi Bin Hatim riwayat Imam tarmizi (Nasrani musyrik kerana beribadah selain Allah)
- Adi beragama Nasrani masa jahiliah
- Saudara perempuannya anjur memeluk Islam dan dating kepada Rasulullah
- Di leher Adi ada kalung salib. Rasulullah baca ayat (at-Taubah:31)
- “mereka menjadikan orang-orang alim dan rahib mereka sebagai tuhan selain Allah”
- Adi berkata mereka tidak menyembahnya
- Tapi Rasulullah bersabda apabila orang alim dan rahib mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram, maka itulah penyembahan mereka kepadanya.
- Ikuti syariat dan hukum buatan manusia mengeluarkan pelakunya dari agama Allah
- Islam datang untuk memerdekakan manusia dari penyembahan selain kepada Allah.
- Islam bukan hanya memerintahkan manusia memeluk akidahnya, malah adalah penyataan umum untuk membebaskan manusia dari menyembah kepada sesame manusia.
- Sasaran islam
- Mula-mula hapuskan hukum atas dasar penyembahan kepada manusia
- Selepas itu, masing-masing bebas memilih akidahnya
- Iaitu setelah bebas dari tekanan politik dan telah diberi penerangan
- “Din” adalah manhaj dan hukum yang mengatur kehidupan; dan lebih umum dari akidah
- Dalam Islam, pelbagai kelompok masyarakat boleh tunduk kepada peraturan umum atas prinsip ubudiah kepada Allah sahaja, walaupun tidak memeluk akidah Islam.
- Orang yang memahami tabiat agama Islam (untuk membebaskan manusia) akan faham keharusan gerakan Islam yang berjihad dengan senjata selain jihad dengan penerangan.
- Jadi akan faham jihad bukan sekadar pertahankan diri (difai’yah)
- Jihad dalam Islam adalah gerakan mempertahankan diri dan membebaskan manusia di muka bumi dengan menggunakan cara yang sesuai dengan realiti manusia.
- Perlu ubah pengertian jihad “pembelaan atau pertahankan diri” (difai’yah)
- Namakan “membela manusia” untuk melawan segala unsur yang mengikat kebebasannya
- Seperti tekanan politik, sekatan ekonomi, kelas dan etnik yang dominan
- Orang yang memberikan makna jihad (pertahankan diri sahaja) adalah pengertian yang sempit
- Adalah orang yang kalah di bawah tekanan realiti hari ini
- Pengetahuan yang minima mengenai tabiat agama Islam
- Terpengaruh dengan orientalis yang gambarkan jihad sebagai beladiri sahaja
- Jika tiada yang menghalang, boleh hadapi halangan dakwah dengan lisan dan penerangan saja
- Cukup dengan lisan jika semua manusia bebas dari segala pengaruh
- ‘la ikhraha fid-din (tiada paksaan dalam agama)
- Tetapi jika ada halangan dan kekuatan yang menghalang
- Semuanya harus dimusnahkan
No comments:
Post a Comment