Thursday 1 November 2012

Perang Salib Pertama

Pengenalan
Perang Salib Pertama dilancarkan oleh Paus Urban II pada tahun 1095 dengan dua matlamat; membebaskan Baitulmuqaddis dan Tanah Suci dari kekuasaan orang Islam dan membebaskan orang-orang Kristian Timur dari pemerintahan orang Islam.

Perang ini bertitik tolak dari rayuan Maharaja Empayar Byzantine, Alexios I Komnenos untuk mendapatkan tentera upahan Barat bagi menentang bangsa Turki di Anatolia dan rayuan ini dengan pantas bertukar kepada perpindahan dan penaklukan wilayah besar-besaran oleh Barat di luar Eropah.

Alp Arslan menewaskan tentera Bizantine  dibawah Romanos IV di Manzikert pada 1071.  Kemudian menubuhkan Kesultanan Seljuk Rum dan menjadikan Nicaea sebagai ibukota.



Pada 1071, Empayar Bizantine ditumpaskan di Pertempuran Manzikert, dan kekalahan ini menyebabkan Empayar kehilangan kesemua wilayah kecuali kawasan pesisiran Asia Minor (Turki baru). Walaupun Perpecahan Timur-Barat sedang bergolak antara penganut Roman Katolik di Barat dan gereja Yunani Ortodoks di Timur, Alexius I masih mengharapkan sedikit bantuan daripada rakan Kristian yang lain. Jawapan yang diterimanya adalah menggalakkan, Paus telah memanggil satu bala tentera penakluk yang  bukan sahaja mempertahankan Empayar Byzantine, malah mengambil semula Baitulmuqaddis.

Ramai kesatria dan petani dari pelbagai bangsa di Eropah Barat mengharungi daratan dan lautan menuju ke Baitulmuqaddis. Mereka menakluki kota tersebut dalam bulan Julai tahun 1099 dan menubuhkan Kerajaan Baitulmuqaddis dan negeri-negeri Salibi lain.


Latar belakang
Dalam tahun 1074, Paus Gregory VII membuat seruan milites Christi (askar-askar al-Masih) untuk pergi membantu Empayar Byzantine di Timur. Empayar Byzantium telah mengalami kekalahan teruk di tangan bangsa Turki Seljuk dalam Pertempuran Manzikert tiga tahun sebelumnya. Seruan ini, walaupun diabaikan malahan ditentang, yang ditambah dengan bilangan ziarah yang besar ke Tanah Suci pada kurun-11, memfokuskan perkara berkenaan perhatian kepada Timur. 

Gesaan rahib-rahib seperti Peter the Hermit dan Walter the Penniless yang menyebarkan cerita-cerita orang Islam mengganggu jemaah haji Kristian yang menziarahi Baitul Maqdis dan tapak-tapak suci lain, selanjutnya menyemarakkan lagi semangat Perang Salib. 

Pope Urban II adalah orang pertama yang menyebarkan idea Perang Salib untuk menawan Tanah Suci kepada khalayak umum. Sebaik sahaja selesai mendengar ucapan Urban II yang penuh dramatik dan rangsangan, para bangsawan dan paderi yang hadir mula melaungkan perkataan yang terkenal, Deus vult (Tuhan menghendakinya).


Kristian dan Palestin
Ketika Palestin berada di bawah kekuasaan Empayar Parsi dan pemerintahan Islam awal, jemaah haji Kristian ke Tanah Suci pada umumnya dilayan dengan baik. Pemerintah Islam awal, Khalifah Umar ibn al-Khattab membenarkan orang Kristian melaksanakan upacara mereka.

Pun begitu, bermula pada awal kurun ke-11 Khalifah Syiah Fatimiyyah di Mesir, al-Hakim bi Amrillah mula menganiaya orang Kristian Palestin dan membakar banyak bangunan Kristian. Pada tahun 1009, al-Hakim memusnahkan makam Kristian yang paling suci, Kuburan Suci (Holy Sepulcher). Al-Hakim akhirnya berlembut hati dan menghentikan pembunuhan dan pembakaran, sebaliknya mengenakan cukai tol ke atas jemaah haji Kristian yang mahu memasuki Baitul Maqdis. 

Sekumpulan orang Islam berbangsa Turki, orang Seljuk yang sangat kuat, agresif dan penganut Islam yang sangat tegas, mula mencapai kuasa. Orang Seljuk memandang jemaah haji Kristian dengan pandangan negatif sebagai kotor dan 'kasar' terhadap penganut Kristian Palestin. Cerita-cerita penganiayaan itu mula disaring kembali ke Dunia Kristian Latin; berbanding melemahkan semangat jemaah haji itu, ia membuatkan haji ke Tanah Suci menjadi lebih suci.


Persidangan Clermont
Pada Mac 1095, Alexius I menghantar utusan ke Persidangan Piacenza untuk meminta bantuan Urban II menentang orang Turki. Permintaan maharaja itu mendapat jawapan yang menggalakkan daripada Urban yang berharap agar mengubati Perpecahan Besar 40 tahun sebelumnya dan menyatukan kembali gereja di bawah kekuasaan Pope sebagai "ketua bishop dan paderi ke atas seluruh dunia" (seperti yang dirujuknya terhadap dirinya sendiri di Clermont) dengan membantu gereja Timur pada masa mereka memerlukannya.

Di Persidangan Clermont, hadirin berkumpul di tengah-tengah Perancis pada 27 November 1095, Pope Urban II menyampaikan khutbah yang penuh perasaan kepada sekumpulan besar pendengar yang terdiri daripada bangsawan dan paderi Perancis. Dia mengajak para pendengar supaya merebut penguasaan Baitul Maqdis dari tangan orang Islam.


Perang Salib Rakyat/ Orang Awam
Pope Urban II  merancang perlepasan tentera salib pada 15 Ogos 1096 (Pesta Kenaikan Maryam ke Langit), tetapi beberapa bulan sebelum itu sejumlah tentera petani yang tidak dijangkakan dan kesatria bawahan berkumpul dan bertolak ke Baitulmaqdis bersendirian. Mereka diketuai oleh seorang rahib berkarisma dan pemidato berpengaruh yang bernama Peter dari Amiens. 

Tindak balas adalah di luar jangkaan: ketika Urban menjangkakan beberapa ribu orang kesatria sahaja, kesudahannya seramai 100,000 menyertai pergerakan itu — namun begitu kebanyakannya adalah pejuang-pejuang yang tidak berkemahiran termasuklah wanita dan kanak-kanak.

 5 pasukan tentera dari seluruh Eropah yang dikenali dalam sejarah dengan gelaran “Puak-puak Penggempur Rakyat Salib”. Pasukan ini telah menuju kearah Constantinople. Namun, dua dari lima pasukan ini telah tiba di Bulgaria. Mereka mendapati ramai dikalangan masyarakat di sana tidak memberi sokongan kepada mereka. Terdapat persengketaan kerana pasukan tentera Salib yang ramai ini dikatakan mengganggu penduduk setempat. Ini menyebabkan berlakunya pertempuran di antara tentera Salib dan penduduk Bulgaria, dalam pertempuran ini sebilangan besar tentera salib telah terbunuh. 

Setelah itu, tiba satu pasukan tentera salib yang datang untuk melakukan serangan ke atas bangsa Yahudi yang menghuni tanah Rayin. Pasukan ini juga menerima nasib yang sama seperti dua pasukan yang pertama tadi, mereka telah dikalahkan di Hungary. Dua pasukan yang masih tinggal mengambil keputusan untuk menyeberangi Eropah. Dua pasukan ini dibawah pimpinan Peter the Hermit


Dalam perjalanan menyusuri Sungai Danube, para pengikut Peter merampas wilayah Bulgaria dan telah diserang oleh orang-orang Hungary, Bulgaria dan malahan tentera Byzantine dekat Nish. Hampir seperempat daripada pengikut Peter terbunuh, tetapi yang lainnya tiba di Constantinople dalam bulan Ogos. 

Constantinople adalah bandar besar di Eropah pada masa itu, tetapi "tentera" Peter juga amat besar bilangannya, dan perbezaan budaya serta keengganan untuk menyalurkan bekalan kepada orang-orang yang sebegitu besar jumlahnya membawa kepada ketegangan. Selanjutnya di Constantinople, para pengikut Peter bukanlah satu-satunya kumpulan tentera Salib - mereka menyertai tentera-tentera Salib lain dari Perancis dan Itali. Alexius yang tidak tahu apa patut dibuat lagi terhadap tentera (asing) yang besar dan ganjil itu, dengan pantas mengangkut mereka merentasi Selat Bosporus.

Setelah merentasi Asia Kecil, tentera Salib mula bertelagah dan pasukan tentera itu berpecah kepada dua kem berasingan. Sewaktu pasukan ini menyeberangi selat Bosfur, mereka telah digempur oleh tentera Seljuk di bawah pimpinan Sultan Kilij Arslan sehingga kebanyakan daripada mereka terbunuh dalam penggempuran tersebut. Bagaimana pun, Peter terselamat dan kemudiannya menyertai pasukan utama tentera Salib. Pasukan tentera lain yang terdiri daripada orang Bohemia dan Saxon tidak sempat melepasi Hungary sebelum ia bercerai-berai.


Perang Salib Pembesar/Bangsawan
Perang Salib Pengiran, juga dikenali sebagai Perang Salib Baron, dilancarkan kemudian pada tahun 1096 dalam bentuk yang lebih terancang dan dipimpin oleh pelbagai bangsawan beserta pasukan-pasukan kesatria dari pelbagai kawasan di Eropah.

Empat buah pasukan yang paling nyata di kalangan mereka ini ialah Raymond IV dari Toulouse yang mewakili kesatria-kesatria dari Provence, dan ditemani oleh duta Vatikan, Adhemar dari Le Puy; Bohemond dari Taranto yang mewakili bangsa Norman dari selatan Itali bersama anak saudaranya, Tancred; orang Lorraine di bawah pimpinan Godfrey adik beradik, Eustace dan Baldwin dari Boulogne; orang Perancis utara pimpinan Count Robert II dari Flanders, Robert dari Normandy (abang Raja William II dari England), Stephen, Count Blois, dan Hugh dari Vermandois (adik Raja Philip I dari Perancis) yang membawa panji-panji Pope.

Godfrey dan saudaranya Baldwin daripada Boulogne meminpin tentera-tentera salib dari Loraine melalui Hungary dan tiba di Constantinople dalam bulan Disember 1096M. Raymond dari Toulouse merupakan anak raja yang pertama menceburkan diri dalam gerakan ini bersama dengan Bishop Adhemer telah memimpin satu pasukan tentera dan sampai di sana pada bulan April 1097M. Bohemond dari Taranto bersama dengan anak saudaranya telah memimpin satu pasukan tentera Normanus melalui jalan laut dalam tiba bersama dengan Raymond.

Di samping itu juga pemimpin-pemimpin lain turut sampai seperti Hugh iaitu adik kepada raja Philip 1 daripada perancis yang tiba pada November 1096M . Robert dari Normandy dan Stephen dari Blois iaitu pemegang bendera St.Peter dari Pope telah tiba di sana sebelum penghujung tahun 1096M. Jumlah besar bilangan tentera-tentera salib yang berhimpun di Costantinople pada waktu itu ialah seramai 900,000 orang.

http://orgawam.files.wordpress.com/2010/02/763px-map_of_first_crusade_-_roads_of_main_armies-fi.png
Laluan Raymond, Robert, Godfrey dan Bohemond

Laluan Tentera Salib ke Jerusalem/Baitulmaqdis























Berarak ke Baitul Maqdis
Pelbagai pasukan tentera itu mengambil pelbagai laluan berbeza ke Constantinople dan berkumpul di luar dinding bandar itu antara November 1096 dan Mei 1097, dua bulan selepas penghancuran pasukan tentera Perang Salib Orang Awam oleh orang-orang Turki.

Salah satu pasukan terbesar di kalangan tentera-tentera ini yang terdiri daripada mereka yang terselamat semasa Perang Salib Orang Awam menamakan diri sebagai "pasukan Tafur".

Alexius bersetuju untuk mengirim sepasukan tentera Byzantine di bawah perintah Taticius untuk menemani tentera salib merentasi Asia Kecil. Pada permulaan tahun 1097 M. tentera Salib telah menyeberangi selat Bosfur dan Marmara dan kemudiannya singgah di Asia Kecil yang ketika itu berada di bawah pemerintahan Kalej Arsalan. Matlamat pertama mereka ialah Nicea, sebuah bandar lama Byzantine, tetapi kini telah menjadi ibukota Kesultanan Rum Seljuk di bawah pemerintahan Kilij Arslan I. Setelah Kilij Arslan I dapat mengetahui tentang kemaraan tentera Salib menuju ke Nicea, beliau telah mengumpulkan pasukan tenteranya untuk menghadapi tentera Salib.



Anatolia  1097,




Pertahanan tentera Saljuk telah digempur oleh tentera Salib setelah lebih kurang sebulan lamanya mereka mengepung bandar itu. Akhirnya bandar tersebut telah ditawan oleh tentera Salibiyyah pada 18 Jun. Tentera salib yang masih ditemani oleh beberapa askar di bawah perintah Ttaicius, berarak ke Dorylaeum, tempat Bohemond diperangkap oleh Kilij Arslan. Dalam Pertempuran Dorylaeum pada 1 Julai, Godfrey memecah masuk barisan tentera Turki, dan dengan bantuan askar-askar yang dipimpin oleh Adhemar, menewaskan orang Turki dan merampas kem mereka.

Kilij Arslan berundur dan tentera salib berarak hampir tanpa tentangan melalui Asia Kecil menuju ke Antioch, kecuali satu pertempuran pada September yang dalam pertempuran itu mereka sekali lagi menewaskan orang Turki. Sepanjang jalan, tentera salib dapat menawan sejumlah bandar seperti Sozopolis, Iconium dan Caesarea walaupun kebanyakan bandar ini jatuh kembali ke tangan orang Turki pada tahun 1101.

Setelah melepasi Pintu Gerbang Cilicia, Baldwin dari Boulogne bertolak dengan diri sendiri meninggalkan tentara salib utama, dimana melalui selatan melewati Antiokhia dan Yerusalem, dan pergi ke selatan ke Sisilia, lalu ke timur ke Edessa. Di Edessa, ia diyakinkan oleh penguasa Edessa, Thoros, untuk mengadopsinya sebagai anak dan ahli waris. Di Edessa pada awal tahun 1098, dia diangkat sebagai pewaris oleh Raja Thoros, pemerintah Ortodoks Yunani yang tidak disukai rakyatnya yang berbangsa Armenia. Tidak lama kemudian Thoros dibunuh dan Baldwin menjadi pemerintah baru, dengan itu membentuk Wilayah Edessa, negeri Salibi pertama. Pada tahun 1100, Baldwin menjadi Raja Yerusalem ketika saudaranya Godfrey dari Bouillon meninggal.


Pengepungan Antioch
Sementara pasukan tentera salib mara ke Antioch yang terletak lebih kurang setengah jalan antara Constantinople dan Baitul Maqdis. Mereka tiba pada Oktober 1097 dan mengepungnya selama hampir lapan bulan, semasa tempoh mereka juga perlu menewaskan dua buah pasukan tentera bantuan yang besar di bawah pimpinan Duqaq dari Damsyik dan Ridwan dari Aleppo. Antioch sangat besar sehinggakan tentera salib tidak mempunyai askar yang cukup untuk mengepung keseluruhannya, dan dengan itu ia mampu bertahan menerima bekalan separa. Apabila pengepungan itu berlarutan, jelas bahawa Bohemond mahukan bandar itu untuk dirinya sendiri.

Pada Mei 1098, Kerbogha dari Mosul mendekati Antioch untuk memecahkan pengepungan itu. Bohemond merasuah seorang pengawal bandar itu yang berbangsa Armenia supaya menyerahkan menara kawalannya, dan pada Jun tentera salib memasuki bandar itu dan membunuh hampir kesemua penghuninya. Bagaimana pun, beberapa hari kemudian orang Islam tiba dan melancarkan pengepungan ke atas bekas para pengepung itu. 

Pada 28 Jun, tentera salib menewaskan Kerbogha dalam satu pertempuran sengit di luar kota, kerana Kerbogha tidak mampu lagi menyusun atur pelbagai puak dalam pasukan tenteranya. Ketika tentera salib sedang mara kepada orang Islam, seksyen Fatimiyah dalam pasukan tentera itu meninggalkan kontigen Turki itu kerana mereka bimbang Kerbogha akan menjadi terlalu berkuasa sekiranya dia berjaya menewaskan tentera salib.

Kekalahan Khalij Arsalan ini membuka peluang kepada tentera Salib untuk meneruskan perjalanan menuju ke Haracks. Pemimpin tentera Salib Bohemund dapat menguasai kota Antioch pada 3 Jun 1098 M.

Bohemond berhujah bahawa Alexius telah meninggalkan tentera salib dan dengan itu membatalkan semua sumpah setia mereka kepadanya. Bohemond mempertahankan tuntutannya ke atas Antioch, tetapi tidak semua bersetuju, terutamanya Raymond dari Toulouse, dan perang salib ditangguhkan selama sepanjang tahun itu manakala para bangsawan bertelagah sesama sendiri. 

Menjadi anggapan historiografi yang umum bahawa tentera Frank dari utara Perancis, tentera Provence dari selatan Perancis dan tentera Norman dari selatan Itali menganggap diri mereka adalah "bangsa-bangsa" berasingan dan bahawa masing-masing mahu menaikkan status masing-masing. Ini mungkin berkaitan dengan pertelagahan itu, tetapi keinginan perseorangan sahaja nampaknya yang dipersalahkan.

Sementara itu, satu wabak (berkemungkinan tifus) telah melanda dan membunuh ramai orang termasuklah Adhemar. Sekarang bilangan tentera lebih kecil daripada kuda berbanding sebelum ini, dan petani-petani Islam enggan memberi makanan kepada mereka. 

Pada Disember, penawanan bandar Arab Ma'arrat al-Numan pun berlaku, dan dengannya terjadi insiden kanibalisme oleh tentera salib yang pertama diketahui. Askar-askar dan kesatria bawahan kekurangan rehat dan mengancam untuk terus ke Baitul Maqdis tanpa ketua-ketua mereka yang sering bergaduh. Akhirnya, pada awal tahun 1099, perbarisan itu diperbaharui dengan meninggalkan Bohemond di belakang sebagai penguasa Antioch yang pertama.


Pengepungan Baitul Maqdis  (1099)
Setelah tentera-tentera Karbagha dapat dikalahkan oleh Raymond, beliau meninggalkan Anticoh untuk menuju Timur Laut ke Marra. 

Sambil mara ke pantai Mediterranean, tentera salib hanya menerima sedikit tentangan, kerana pemerintah-pemerintah tempatan lebih suka membuat perjanjian damai dengan mereka dan memberi mereka bekalan berbanding melawan. Pada 7 Jun tentera salib sampai di Baitul Maqdis yang ditawan kembali daripada orang Seljuk oleh kerajaan Fatimiyyah Mesir setahun yang lalu. Ramai tentera salib menangis apabila memandang kota yang disebabkannya mereka telah membuat perjalanan yang begitu panjang untuk sampai.

Seperti di Antioch, tentera salib membuat pengepungan panjang ke atas kota ini yang di situ tentera salib menderita banyak kesusahan disebabkan kekurangan makanan dan air di sekitar Baitul Maqdis. Daripada 7,000 orang kesatria yang mengambil bahagian dalam Perang Salib Pengiran, hanya 1,500 orang yang tinggal. Berdepan dengan tugasan yang kelihatannya mustahil, moral mereka meningkat apabila seorang paderi bernama Peter Desiderius, telah mendakwa mempunyai mimpi ilahi yang menyuruh mereka supaya berpuasa dan kemudian mara dalam perarakan sambil berkaki ayam di sekeliling dinding kota itu, yang akan jatuh ke tangan mereka selepas sembilan hari, menurut contoh Joshua dalam Bible semasa mengepung Jericho. 

Pada 8 Julai 1099, tentera salib melaksanakan perarakan seperti yang diarahkan Desiderius. Askar-askar Genoa yang dipimpin oleh komander Guglielmo Embriaco mencerai-beraikan kapal-kapal yang dinaiki orang Genoa untuk datang ke Tanah Suci sebelumnya; Embriaco menggunakan kayu kapal-kapal itu untuk membina beberapa menara-menara pengepung dan tujuh hari kemudian pada 15 Julai, tentera salib dapat mengakhiri pengepungan itu dengan memecahkan bahagian-bahagian dinding dan masuk ke dalam kota itu. Sesetengah tentera salib juga masuk melalui pintu masuk jemaah haji terdahulu.

Setelah mengepung sebulan lamanya, tentera-tentera salib berjaya menguasai Jerusalem pada 15 Julai 1099M.

Sepanjang tengahari dan petang hari itu serta pagi keesokannya, tentera salib membunuh hampir keseluruhan penghuni Baitul Maqdis. Orang Islam, Yahudi dan malahan orang Kristian Timur semuanya dibunuh beramai-beramai. Walaupun ramai orang Islam mencari perlindungan di Masjid al-Aqsa dan orang Yahudi di sinagog mereka di Tembok Barat, tentera salib hanya membiarkan sedikit sahaja yang hidup. 

Tancred menuntut hak Temple of Mount untuk dirinya sendiri dan menawarkan perlindungan kepada sebahagian orang Islam di situ, namun dia tidak mampu menghalang kematian mereka di tangan konco-konco tentera salibnya. 

Raymond dari Toulouse ditawarkan dengan hak kerajaan Baitul Maqdis namun dia menolak sambil berkata bahawa dia tidak akan memakai "mahkota emas" di tempat al-Masih telah memakai "mahkota duri". 

Godfrey dari Bouillon, diangkat sebagai penguasa Baitul Maqdis. Perpecahan umat Islam yang terjadi pada masa itu adalah penyebab utama kejatuhan Baitul Maqdis. Jatuhnya ibu kota ini ke tangan kaum Frank menandakan berakhirnya Perang Salib Pertama. Godfrey meninggal dunia pada Julai 1100 dan digantikan oleh adik lelakinya Baldwin dari Edessa yang mengambil gelaran Raja Baitul Maqdis.


Perang Salib (1101) dan penubuhan kerajaan Baitul Maqdis
Pada tahun 1101, satu lagi perang salib dilancarkan, termasuklah Stephen dari Blois dan Hugh dari Vermandois, kedua-duanya pulang ke kampung halaman sebelum sempat sampai di Baitul Maqdis. Perang salib ini hampir-hampir digagalkan oleh orang Seljuk di Asia Kecil, tetapi mereka yang terselamat membantu memperkukuhkan kerajaan Baitul Maqdis apabila mereka tiba di kota tersebut.

Setelah terjadinya Perang Salib Pertama dan Perang Salib 1101, terdapat tiga negara tentara salib yang didirikan di timur: Kerajaan Yerusalem, Kerajaan Antiokhia, dan Kerajaan Edessa. County Tripoli didirikan pada tahun 1109



Click the image to open in full size.


Negara tentera salib selepas perang salib pertama






























Dengan penawanan Baitul Maqdis dan Kuburan Suci, ikrar perang salib kini telah dipenuhi. Bala tentera salibiyah telah mengambil peluang untuk menjadikan Aqsa sebagai gereja.Kubah Sahra’ telah dijadikan gereja selama hampir seratus tahun sehinggalah ia dibebaskan oleh Salahuddin Al- Ayubi.


Fail:Byzantiumforecrusades.PNG
Sebelum perang Salib












Fail:Byzantium1st-crusade.PNG
Selepas perang salib pertama































Iktibar
Keadaan di Asia kecil iaitu Turki dan Syiria banyak memberi peluang kepada kemenangan tentera salib yang pertama. Dunia Islam masih tidak bersatu dan kurang bersiap untuk menghadapi peperangan yang tak di-sangka-sangka dari pihak Kristian.

Sultan Saljuk telah meletakkan tentera-tentera yang tidak teratur di wilayah-wilayah yang mereka takluki. Manakala kepentingan dan kebajikan rakyat tidak diambil ambil perhatian. Dan mereka tidak mendapat kerjasama yang sepenuhnya daripada rakyat yang ditakluki itu. 

Berikutan dengan itu, apabila tentera salib dapat mengalahkan tentera Saljuk dengan menguasai Nicea , telah membuka jalan yang seluas-luasnya untuk masuk ke Asia kecil. Kematian Malik Shah raja Saljuk yang terakhir telah menabahkan lagi kelemahan tentera Saljuk , manakala negeri-negeri yang ditaklukinya mula berpecah menjadi wilayah kecil yang berasingan akhirnya Syiria juga telah mengisytiharkan pengasingan. 

Dalam tahun 1095M Ridzwan dan Dekak dua bersaudara telah telah memerintah Aleppo dan Damascus, tetapi kedua-dua saudara ini telah berselisih faham dan sentiasa bertengkar antara satu sama lain.

Kekalahan tentera Islam adalah berpunca rasa ketidakpercayaan antara sesama pasukan. Tentera bantuan dari Syria enggan mematuhi perintah gabenor Antioch, Yaghisian, kerana mereka beranggapan panglima dari Syria lebih tinggi daripada gabenor sebuah jajahan dari Syria. Kekalahan mereka juga disebabkan terdapat pengkhianat yang membocorkan rahsia pasukan Islam kepada para pimpinan tentera salib yang menjanjikan hadiah yang besar.

Setahun sebelum pasukan salib menyerang Jerusalem, pasukan Syiah Dinasti Fathimiyah telah merebut Jerusalem dari tangan Dinasti Sunni Abbasiyah. Sejarawan menduga kuat bahawa kesatria salib dan kesatria Syiah Fathimiyah telah bekerjasama dalam menghancurkan Dinasti Abbasiyah, walaupun kerjasama itu hanya diketahui sedikit tokoh elit keduanya. Justeru, perang yang terjadi antara pasukan salib dan pasukan Syiah Fathimiyah pada tahun 1099 hanya menyebabkan korban nyawa yang sia-sia.

Orang Islam sudah kehilangan kehendak untuk berjihad. Sudah tentulah tentera Kristian mendapat peluang untuk menang. Al-Sulami dalam tulisannya "Kitab Jihad"  menyalahkan kekalahan orang Islam atas keruntuhan iman dan perpecahan politik dunia Islam. Dia mengsyorkan supaya orang Islam yang dijajah berjihad besar dahulu dengan diri sendiri sebelum berjihad menentang tentera Kristian.

Malangnya nasihat-nasihat Al-Sulami tidak di-ikuti, dan dalam masa 50 tahun kemudiannya, pemerintah dan tentera Islam yang berbalah antara satu sama lain lebih rela untuk membuat pakatan bersama tentera Kristian daripada menyerang mereka; Orang Muslim dan tentera Kristian akan berperang dengan orang Muslim dan tentera Kristian yang lain.

Konsep "jihad" dalam Islam terbahagi kepada dua. Yang pertama jihad melawan sifat buruk dalam diri-sendiri atau sifat yang sayangkan atau cintakan dunia dari akhirat (jihad yang terbesar) dan jihad untuk mempertahankan tanah air (Negara Islam)dari serangan dan meluaskan kawasan Islam (jihad). Keadaan yang terbaik sekali ialah bila dua jenis jihad ini dapat disatukan dalam diri seorang Muslim.


Kronologi peristiwa 

Mac 1095                          Alexius I meminta bantuan Paus Urban II
November 1095                  Persidangan Clermont (ucapan Paus Urban II)
1096-1097                         Tentera salib tiba di Kostantinopel
Julai 1097                          Pertempuran Dorylaeum
Oktober1097-Jun 1098        Pengepungan Antioch
Mac 1098                          Baldwin dari Boulogne merebut Edessa
Jun 1098                            Pertempuran Antioch

Julai 1098                          Kejatuhan Baitul Maqdis
                                         Godfrey terpilih menjadi raja yang pertama 























No comments:

Post a Comment