Thursday 3 January 2013

MUKADDIMAH SURAH AL-ANFAL (1)



1.  Pendahuluan (m/s95-97)
  • Surah ini adalah surah madaniah sesuai dengan tata urutan mushhaf (al-Baqarah, Ali Imran, an-Nisaa' dan al-Maidah), bukan tata urutan turunnya.
  • Kerana urutan masa turun tidak dapat dipastikan hingga sekarang
  •  Surah al-Anfal diturunkan pada waktu perang Badar al-Kubra (2H)
  •  Ada pendapat surah ini diturunkan selepas surah al-Baqarah. Tapi ini bukan hakikat yang final
  •  Surah al-Baqarah tidak turun sekaligus. Dari permulaan zaman madinah hingga masa akhirnya
  •  Yang jelas, surah al-Anfal turun antara dua masa itu (9 tahun)
  • Maksud ulama surah ini diturunkan selepas al-Baqarah, ialah turunnya awal surah.
  • Perbincangan ayat makki –madani 
    • Menurut beberapa riwayat ayat 30-36 al-Anfal diturunkan di Mekah 
    • Peristiwa di Mekah sebelum hijrah 
    • Riwayat Abu Thalib : ayat 30 turun selepas ancaman kaumnya.  
    • Ibnu Katsir anggap ganjil kerana Abu Talib dah 3 tahun meninggal   
    • Riwayat ibnu Abbas  : Ayat turun selepas Rasulullah tiba di Madinah
      • Untuk ingat nikmat Allah dan cubaan yang menimpa 
      •  Riwayat yang lebih sesuai  dalam konteks al-Quran  
      •  Pendapat ayat-ayat surah ini sebagai surah Madaniah adalah lebih utama.

2.      Perang Badar Kubra dan Jihad
  • Surah ini turun pada waktu Perang Badar Kubra.
  • Perang ini menjadi  petunjuk yang besar dalam gerakan Islam dan sejarah manusia
  • Hari perang Badar sebagai “Hari Furqaan, hari bertemu dua pasukan…” (al-Anfal:41) 
    • Allah jadikan sebagai persimpangan jalan antara manusia di akhirat nanti.  
      • Hari Furqaan”, hari yang membezakan haq dan batil
  • Bukan sahaja di dunia, tetapi juga di akhirat 
  • Hakikat nilai pengajaran dari perang tidak jelas kecuali mengetahui  karaternya dan melihat salah satu putaran dari putaran jihad dalam Islam
  • Karakter jihad dalam Islam tidak akan diketahui sebelum mengenal Dinul Islam
  • Ibnu Qayyim menjelaskan masalah jihad dalam buku Zaadul Ma’aad (peringkat dakwah)
    •  Wahyu pertama adalah Iqra’            -------permulaan kenabian
    •  Kemudian 'yaa ayyuhal-muddathir'   -------menjadi rasul
      • Diperintah memberi peringatan kepada keluarga dekat, kaumnya, bangsa Arab, seluruh manusia di tanah Arab, lalu seluruh alam.
    • 10 tahun dakwah tanpa perang dan pungutan jizyah
      •   Diperintahkan supaya menahan diri, sabar dan memaafkan
    • Kemudian beliau diizinkan untuk berhijrah dan berperang
    • Setelah itu diperintahkan untuk memerangi orang yang memerangi beliau
    •  diperintahkan memerangi kaum musyrikin hingga ad-Din secara total milik Allah
  • setelah diperintahkan jihad, ada 3 sikap kaum kafir
    • Berdamai. Memenuhi penjanjian selama ada komitmen. Batal penjanjian jika khianat.
    • Berperang (kafir harbi)
    • Tunduk bawah pemerintahan (kafir zimmi) 


  • Surah Bara’ah jelaskan hukum 3 golongan ini
    • Perangi musuh dari ahli kitab sehingga mahu bayar jizyah atau peluk Islam 
    •  Perangi kaum kafir dan munafik dengan bertindak keras
    •   Perangi kaum munafik dengan argumentasi dan perkataan 
    •   Lepaskan perjanjian dengan kaum kafir

  •  3 golongan yang mengikat janji
    • Perangi mereka yang merosak penjanjian dan tidak konsisten
    • Penuhi penjanjian yang diikat waktu selama tiada rosak dan tidak membantu musuh 
    • Perjanjian mutlak 4 bulan kepada golongan yang tiada janji dan tidak perang

  •  setelah orang yang mengikat perjanjian memeluk Islam, tinggal 2 golongan 
    • muhaaribiin iaitu golongan yang memerangi muslimin 
    • ahli dzimmah iatu golongan tunduk kepasa pemerintah Islam

  •  sikap terhadap kaum munafik
    • terima pernyataan lahiriah dan serah urusan batin kepada Allah 
    •  perangi mereka dengan ilmu dan argumentasi
    • bersikap tegas dan sampaikan perkataan yang mengesan jiwa mereka
    • larang salat jenazah mereka
  •  ringkasan tahap-tahap jihad akan menampakkan sifat asli dalam manhaj gerakan Islam

No comments:

Post a Comment