Monday 3 December 2012

RINGKASAN TALBIS IBLIS BAB 5 Dalam Akidah Dan Agama(bahagian 1)


5.       Belitan Iblis Dalam Akidah Dan Agama
a)      Sufsathaiyah
·      Kaum ini dinisbahkan kepada lelaki bernama Sufsatha
·      Anggap semua benda tiada hakikat dan apa yang dianggap mungkin tidak seperti yang disaksikan.
·      Kaum ini tak pernah dalam satu hakikat dan tidak mahu percaya penglihatan.
·      Jawapan 1
o   Salleh yang kematian anak kecil yang belum baca kitab keraguan.   
o   Abul Hudzail menyuruhnya anggap anaknya belum mati dan kalau mati anggap dia sudah baca kitab itu.          
·      Jawapan 2
o   Lelaki Sufsathaiyah yakin binatang tunggangannya hilang
o   Jawab  ahli kalam “kalau yakin hilang, bagaimana boleh dakwa sesuatu benda tiada hakikat”

b)      Dahriyah
·      Mempercayai tiada Tuhan dan pencipta, semua benda terjadi tanpa pencipta.
·      Jawapan
o   Alam itu hadits (baru), tidak terlepas dari kejadian-kejadian baru, dan berlakunya kejadian-kejadian baru itu mesti ada penyebabnya iaitu Allah Maha Pencipta.
c)       Thabi’eyin.
·         Berkata tiada suatu yang diciptakan, melainkan dengan berkumpulnya semua tabiat yang empat (tanah, api, air dan udara) itu padanya, jadi itulah dalilnya tabiat yang melakukan penciptaan itu.
·         Jawapan
o   Berkumpulnya tabiat-tabiat itu adalah bukti atas wujudnya, bukan dalil atas perbuatannya.
o   Tabiat-tabiat itu bukannya hidup, atau berkuasa
·         Berkata kalau pencipta itu bijaksana, tentu tiada cacat dalam penciptaan seperti binatang yang membahayakan, maka jelas ia terjadi tabiat atau sendirinya.
·         Jawapan
o   Mungkin untuk menimpakan bala, pencegahan yang mungkin ada manfaat tersembunyi yang tidak diketahui

d)      Tsanawiyah
·         Berkata, pencipta alam mestilah dua. Pencipta yang baik adalah cahaya dan pencipta yang jahat adalah gelap gelita.
·         Badan-badan cahaya ialah api, angin, tanah dan air; dan rohnya adalah bayangan.
·         Badan gelap-gelita ialah kebakaran, kegelapan, angina dingin dan angin panas; dan rohnya adalah asap.
·         Cahaya melahirkan malaikat dan gelap-gelita melahirkan syaitan.
·         Cahaya tidak berkuasa atas gelap-gelita dan juga sebaliknya.
·         Jawapan
o   Kalau pencipta alam ini dua, tidak dapat keduanya menjadi berkuasa atau lemah. Kalau lemah, itu mencegah wujudnya ketuhanan.

e)      Ahli falsafah
·         Sebahagian ahli falsafah yang bijaksana merepek apabila berbicara tentang ketuhanan dan berselisih sama sendiri.
·         Banyak mengambil kata-kata dari Socrates, Aristotle dan Jalinus.
·         Ada ahli falsafah yang mengingkari adanya pencipta dan mengejek larangan agama, memperkecil hukum syariat dan membelakangi Islam.
·         Juga mengingkari kebangkitan jasad dan kembalinya roh, adanya syurga dan neraka sebagai zat yang bertubuh (hanya anggap tauladan umum)
·         Lebih teruk dari Yahudi dan Nasrani serta para ahli bid’ah dalam agama.
·         Ada ahli falsafah dari ummat kita yang berpuasa dan shalat lima waktu tetapi membangkang permasalahan keTuhanan dan kenabian.

f)       Ahli haikal
·         Berkata setiap yang bersifat rohani dari kerohanian yang tertinggi ada haikal.
·         Iaitu satu jirim (atom) dari jirim-jirim samawi yang dikenal sebagai haikalnya.
·         Boleh mendekatkan diri kepada haikalnya saja dengan upacara seperti korban dan ibadat.
·         Sebab itu mereka mencipta gambaran dan menbuat berhala untuk semua ini.
·         Ada yang berkata 7 planet itu yang menjadi pentadbir alam dan membuat berhala mengikut gambaran planet.

g)      Penyembah berhala
·         Iblis menghasut menyembah berhala hanya sebagai lambang untuk mendekatkan diri dengan Tuhan pencipta.
·         “Kami tiada menyembah (berhala) melainkan untuk mendekatkan kami kepada Tuhan   (Az-zumar:3)
·         Awal peyemmbahan berhala apabila anak-anak Syits Bin Adam mendatangi jasad Adam dan menghormatinya. Iblis membelit mereka sehingga membuat berhala.
·         Berhala al-Uzza sembahan kaum Arab berasal dari jin Syaitan yang akhirnya dibunuh oleh Khalid Bin al-Walid.
·         Penduduk negeri India membuat berhala menyerupai Tuhan untuk disembah dan diberikan korban.
·         Iblis mempermainkan akal penyembah berhala sampai menyembah apa yang diukir atau dibuat oleh tangan mereka sendiri.
·         “Apakah mereka (berhala-berhala) itu ada kaki yang boleh berjalan dengannya; adakah mereka mempunyai tangan yang boleh bertindak dengannya, atau adakah mata yang boleh melihat dengannya, atau ada telinga yang boleh mendengar dengannya. (Al-A’raf:195)

h)      Penyembah api, matahari dan bulan.
·         Iblis membelit setengah kumpulan dan diperindah bagi mereka menyembah api
o   Qabil mula-mula mengadakan rumah sembahan api apabila dibelit iblis.
o   Zoradast yang beragama majusi memuliakan dan menyembah api 
           -  Zorodast mendakwa api datang dari langit
     -Membina rumah yang boleh membakar kayu akibat terkena cahaya matahari
·         Iblis memperindah setengah kaum kepada penyembahan bulan dan bintang
o   Ada kaum jahiliah yang memang menyembah bintang (Abu Kabsyah)

i)        Kaum jahiliah
·         Manusia yang mengikut buta apa yang dibuat oleh datuk nenek tanpa sebab dan dalil.
·         “…bahkan kami hanya menurut apa yang kami dapati yang dibuat olej datuk nenek kami” (al-Baqarah:170)

·         Ada yang menganut mazhab Dahriyah yang mengingkari adanya Tuhan pencipta.
·         Ada yang mempercayai Tuhan pencipta tapi mengingkari rasul dan hari kebangkitan dan anggap maliakat anak-anak perempuan Allah.
·         Iblis memperindahkan mereka supaya membunuh anak-anaknya.
·         Mereka mensyirikkan Tuhan kerana anggap kehendak Tuhan yang tidak menghalang mereka kesyirikan mereka.
o   Salahkan kehendak Tuhan dan bukannya perintah Tuhan.

j)        Pengingkar kenabian
·         Iblis membelit kaum Brahman dan penganut agama Hindu dan lain-lain dengan memperindah pengingkaran terhadap kenabian dengan tujuan untuk menutup jalan yang membawa manusia ke jalan Tuhan.

·         6 kekeliruan
                                                                     i.            Mengapa pilih orang tertentu sahaja yang tahu berbanding orang lain
·         Bukan semua orang sesui dengan tugas itu
·         Allah mengkhususkan sesorang dengan kebijaksanaan luar biasa untuk tujuan menyeru kepadaNya
·         “apakah menjadi suatu keanehan bagi manusia, bahawa kami mewahyukan kepada seorang lelaki di antara mereka supaya mereka memberi peringatan kepada manusia” (yunus:2)

                                                                   ii.            Mengapa tidak mengutus malaikat sahaja
·         Tidak sesuai kerana malaikat memang luar biasa.
·         Mukjizat di tangan manusia menunjukkan bukti kebenarannya

                                                                  iii.            Anggap nabi sama dengan orang suci berhala, ahli sihir dan tukang tenung.
·         Yang lain kadang-kadang betul, kadang-kadang tidak
·         Nabi tidak pernah berlaku salah

                                                                 iv.            Nabi bawa sesuatu yang bertentangan akal
·         Hal pentadbiran dunia memerlukan penyempurna lain seperti ahli bijaksana dan penguasa
·         Maka urusan ketuhanan dan akhirat lagilah diperlukan.

                                                                   v.            Syariat membawa kepada perkara yang jijik seperti menyiksa binatang
·         Mesti menerima ketentuan Allah kerana hkmatnya tersembunyi.
·         Allah ciptakan binatang untuk kepentingan manusia.
·         Jika tidak disembelih, pembiakannya banyak sehingga sempit padang rumputnya.
·         Sakit penyembelihan sekejap sahaja. Jika dipotong urat leher dengan cepat, nescaya sakit badanya tidak sampai kepada alat perasanya.

                                                                 vi.            Anggap agama lain capai pengkhususan dari menyembah berhala atau kayu
·         Kata-kata yang sangat memalukan pengucapnya.
·         Khasiat kayu dan batu mungkin telah diterang oleh orang lain
·         Tapi mukjizat al-Quran tetap mencabar manusia setiap zaman


k)      Yahudi
·         Menyamakan Tuhan pencipta dengan makhluk
o   Dakwa Tuhan itu ialah lelaki yang terjadi dari cahaya
·         Ada yang katakan Uzair itu adalah anak Tuhan
o   Mereka katakan Uzair kembali hidup sesudah mati (al-quran, 100 tahun)
·         Meminta nabi musa untuk membuat tuhan berhala (al-a’raf:38)
o   Mereka jahil kerana
-  Jahil tidak mengenal Tuhan Pencipta
- Ingin membuat apa yang dapat menteteramkan perasaan
·         Dialog Rasulullah dengan Abdullah Bin Shuriya (yahudi di Madinah)
o   Mengapa tidak mahui ikut Rasulullah
o   Jawabnya “aku tidak suka berselisih faham dengan kaumku. Moga-moga mereka akan mengikutmu dan memeluk Islam, pada ketika itu aku akan masuk Islam pula”
·         Salamah Bin Sallamah bin Wiqsy menceritakan ada seorang tetangga Yahudi menceritakan tentang hari kebangkitan.  Seorang nabi akan dibangkitkan dan akan sempat menemui orang yang termuda sekali di situ (salamah).
o   Tapi apabila Nabi sudah dibangkitkan, Yahudi itu tetap kufur
o   Mengakui benar tapi berkata dia bukan Nabi itu.

l)        Nasrani
·         Mengatakan Tuhan pencipta itu jauhar (lembaga) satu uknum tiga (iaitu satu dalam jauhar dan tiga dalam uknum)
·         Tiga  uknumnya ialah Bapa, Anak dan Ruhul Qudus.
·         Berkata yang melahirkan Nabi Isa (Maryam), dia itulah Tuhan sendiri.
·         Berkata Al-Masih, nabi Isa adalah anak tuhan.
·         Berkata Al-Masih itu dua jauhar, satu qadim dan satu hadits.
o   Semua kecelakaan ke atas Tuhan Isa adalah dari zat hadits
- Mengingkari kenabian Nabi Muhammad s.a.w sesudah didiapati dalam Injil
·        - Ada yang katakan nabi Muhammad untu kaum Arab sahaja

m)    Shabi’in
·         Berasal dari kalimat Shaba’tu iaitu keluar dari suatu perkara kepada perkara lain
·         Orang Shabi’in ialah orang yang keluar dari suautu agama kepada agama lain.
·         Ada 10 pendapat mengenai ideology mereka, antaranya ada yang mengatakan
o   Antara agama Nasrani dan Majusi
o   Antara agama Yahudi dan Majusi
o   Sama dengan kaum majusi
o   Biasa ucap kalimah syahadah tapi tiada amal dan tiada nabi.

·         Mereka mengatakan alam ini bukan baru
·         Mereka menamakan planet sebagai Malaikat dan anggap tuhan yang disembah
·         Mendakwa wajib tiga cara sembahyang setiap hari
·         Mencapai kerohanian tertinggi dengan sembahyang, doa dan mengatakan “mestilah ada perantara di antara Allah dengan makhluk.

n)      Majusi
·         Raja majusi pertama ialah Kumars, yang memperkenalkan agama ini. Kemudian ramai yang datang mengikutinya.
·         Zorodast telah memasyhurkan lagi agama ini. Zorodast menyuruh mereka menyembah api, bersembahayang kepada matahari.
·         Muzudak (ahli agama pada zaman Raja Qubaz) telah menghalalkan kemaluan ibu sendiri.
·         Muzudak meminta serahkan isteri Raja Qubaz kepadanya.
·         Anusyerwan (putera Qubaz)  menangis di depan Raja Qubaz meminta agar ibunya diserahkan kepadanya, lalu Muzudak setuju.
·         Apabila Anusyerwan berkuasa, dia menghapuskan semua agama yang dipelopori Muzudak

No comments:

Post a Comment