5. Belitan Iblis Dalam Akidah Dan Agama
a)
Sufsathaiyah
·
Kaum ini dinisbahkan kepada lelaki bernama
Sufsatha
·
Anggap semua benda tiada hakikat dan apa yang
dianggap mungkin tidak seperti yang disaksikan.
·
Kaum ini tak pernah dalam satu hakikat dan tidak
mahu percaya penglihatan.
·
Jawapan 1
o Salleh
yang kematian anak kecil yang belum baca kitab keraguan.
o Abul
Hudzail menyuruhnya anggap anaknya belum mati dan kalau mati anggap dia sudah
baca kitab itu.
·
Jawapan 2
o
Lelaki Sufsathaiyah yakin binatang tunggangannya
hilang
o
Jawab ahli kalam “kalau yakin hilang, bagaimana
boleh dakwa sesuatu benda tiada hakikat”
b)
Dahriyah
·
Mempercayai tiada Tuhan dan pencipta, semua
benda terjadi tanpa pencipta.
·
Jawapan
o Alam
itu hadits (baru), tidak terlepas dari kejadian-kejadian baru, dan berlakunya
kejadian-kejadian baru itu mesti ada penyebabnya iaitu Allah Maha Pencipta.
c)
Thabi’eyin.
·
Berkata tiada suatu yang diciptakan, melainkan
dengan berkumpulnya semua tabiat yang empat (tanah, api, air dan udara) itu
padanya, jadi itulah dalilnya tabiat yang melakukan penciptaan itu.
·
Jawapan
o Berkumpulnya
tabiat-tabiat itu adalah bukti atas wujudnya, bukan dalil atas perbuatannya.
o Tabiat-tabiat
itu bukannya hidup, atau berkuasa
·
Berkata kalau pencipta itu bijaksana, tentu
tiada cacat dalam penciptaan seperti binatang yang membahayakan, maka jelas ia
terjadi tabiat atau sendirinya.
·
Jawapan
o Mungkin
untuk menimpakan bala, pencegahan yang mungkin ada manfaat tersembunyi yang
tidak diketahui
d)
Tsanawiyah
·
Berkata, pencipta alam mestilah dua. Pencipta
yang baik adalah cahaya dan pencipta yang jahat adalah gelap gelita.
·
Badan-badan cahaya ialah api, angin, tanah dan
air; dan rohnya adalah bayangan.
·
Badan gelap-gelita ialah kebakaran, kegelapan,
angina dingin dan angin panas; dan rohnya adalah asap.
·
Cahaya melahirkan malaikat dan gelap-gelita
melahirkan syaitan.
·
Cahaya tidak berkuasa atas gelap-gelita dan juga
sebaliknya.
·
Jawapan
o Kalau
pencipta alam ini dua, tidak dapat keduanya menjadi berkuasa atau lemah. Kalau
lemah, itu mencegah wujudnya ketuhanan.
e)
Ahli
falsafah
·
Sebahagian ahli falsafah yang bijaksana merepek
apabila berbicara tentang ketuhanan dan berselisih sama sendiri.
·
Banyak mengambil kata-kata dari Socrates,
Aristotle dan Jalinus.
·
Ada ahli falsafah yang mengingkari adanya
pencipta dan mengejek larangan agama, memperkecil hukum syariat dan
membelakangi Islam.
·
Juga mengingkari kebangkitan jasad dan
kembalinya roh, adanya syurga dan neraka sebagai zat yang bertubuh (hanya
anggap tauladan umum)
·
Lebih teruk dari Yahudi dan Nasrani serta para
ahli bid’ah dalam agama.
·
Ada ahli falsafah dari ummat kita yang berpuasa
dan shalat lima waktu tetapi membangkang permasalahan keTuhanan dan kenabian.
f)
Ahli
haikal
·
Berkata setiap yang bersifat rohani dari
kerohanian yang tertinggi ada haikal.
·
Iaitu satu jirim (atom) dari jirim-jirim samawi
yang dikenal sebagai haikalnya.
·
Boleh mendekatkan diri kepada haikalnya saja
dengan upacara seperti korban dan ibadat.
·
Sebab itu mereka mencipta gambaran dan menbuat
berhala untuk semua ini.
·
Ada yang berkata 7 planet itu yang menjadi
pentadbir alam dan membuat berhala mengikut gambaran planet.
g)
Penyembah
berhala
·
Iblis menghasut menyembah berhala hanya sebagai
lambang untuk mendekatkan diri dengan Tuhan pencipta.
·
“Kami
tiada menyembah (berhala) melainkan untuk mendekatkan kami kepada Tuhan” (Az-zumar:3)
·
Awal peyemmbahan berhala apabila anak-anak Syits
Bin Adam mendatangi jasad Adam dan menghormatinya. Iblis membelit mereka
sehingga membuat berhala.
·
Berhala al-Uzza sembahan kaum Arab berasal dari
jin Syaitan yang akhirnya dibunuh oleh Khalid Bin al-Walid.
·
Penduduk negeri India membuat berhala menyerupai
Tuhan untuk disembah dan diberikan korban.
·
Iblis mempermainkan akal penyembah berhala
sampai menyembah apa yang diukir atau dibuat oleh tangan mereka sendiri.
·
“Apakah
mereka (berhala-berhala) itu ada kaki yang boleh berjalan dengannya; adakah
mereka mempunyai tangan yang boleh bertindak dengannya, atau adakah mata yang
boleh melihat dengannya, atau ada telinga yang boleh mendengar dengannya. (Al-A’raf:195)
h)
Penyembah
api, matahari dan bulan.
·
Iblis membelit setengah kumpulan dan diperindah
bagi mereka menyembah api
o Qabil
mula-mula mengadakan rumah sembahan api apabila dibelit iblis.
o Zoradast
yang beragama majusi memuliakan dan menyembah api
- Zorodast mendakwa api datang dari langit
-Membina rumah yang boleh membakar kayu akibat terkena cahaya matahari
- Zorodast mendakwa api datang dari langit
-Membina rumah yang boleh membakar kayu akibat terkena cahaya matahari
·
Iblis memperindah setengah kaum kepada
penyembahan bulan dan bintang
o Ada
kaum jahiliah yang memang menyembah bintang (Abu Kabsyah)
i)
Kaum
jahiliah
·
Manusia yang mengikut buta apa yang dibuat oleh
datuk nenek tanpa sebab dan dalil.
·
“…bahkan kami hanya menurut apa yang kami dapati
yang dibuat olej datuk nenek kami” (al-Baqarah:170)
·
Ada yang menganut mazhab Dahriyah yang
mengingkari adanya Tuhan pencipta.
·
Ada yang mempercayai Tuhan pencipta tapi
mengingkari rasul dan hari kebangkitan dan anggap maliakat anak-anak perempuan
Allah.
·
Iblis memperindahkan mereka supaya membunuh
anak-anaknya.
·
Mereka mensyirikkan Tuhan kerana anggap kehendak
Tuhan yang tidak menghalang mereka kesyirikan mereka.
o Salahkan
kehendak Tuhan dan bukannya perintah Tuhan.
j)
Pengingkar
kenabian
·
Iblis membelit kaum Brahman dan penganut agama
Hindu dan lain-lain dengan memperindah pengingkaran terhadap kenabian dengan
tujuan untuk menutup jalan yang membawa manusia ke jalan Tuhan.
·
6 kekeliruan
i.
Mengapa pilih orang tertentu sahaja yang tahu berbanding
orang lain
·
Bukan semua orang sesui dengan tugas itu
·
Allah mengkhususkan sesorang dengan
kebijaksanaan luar biasa untuk tujuan menyeru kepadaNya
·
“apakah menjadi suatu keanehan bagi manusia,
bahawa kami mewahyukan kepada seorang lelaki di antara mereka supaya mereka
memberi peringatan kepada manusia” (yunus:2)
ii.
Mengapa tidak mengutus malaikat sahaja
·
Tidak sesuai kerana malaikat memang luar biasa.
·
Mukjizat di tangan manusia menunjukkan bukti
kebenarannya
iii.
Anggap nabi sama dengan orang suci berhala, ahli
sihir dan tukang tenung.
·
Yang lain kadang-kadang betul, kadang-kadang
tidak
·
Nabi tidak pernah berlaku salah
iv.
Nabi bawa sesuatu yang bertentangan akal
·
Hal pentadbiran dunia memerlukan penyempurna
lain seperti ahli bijaksana dan penguasa
·
Maka urusan ketuhanan dan akhirat lagilah
diperlukan.
v.
Syariat membawa kepada perkara yang jijik
seperti menyiksa binatang
·
Mesti menerima ketentuan Allah kerana hkmatnya
tersembunyi.
·
Allah ciptakan binatang untuk kepentingan
manusia.
·
Jika tidak disembelih, pembiakannya banyak
sehingga sempit padang rumputnya.
·
Sakit penyembelihan sekejap sahaja. Jika
dipotong urat leher dengan cepat, nescaya sakit badanya tidak sampai kepada
alat perasanya.
vi.
Anggap agama lain capai pengkhususan dari
menyembah berhala atau kayu
·
Kata-kata yang sangat memalukan pengucapnya.
·
Khasiat kayu dan batu mungkin telah diterang
oleh orang lain
·
Tapi mukjizat al-Quran tetap mencabar manusia
setiap zaman
k)
Yahudi
·
Menyamakan Tuhan pencipta dengan makhluk
o Dakwa
Tuhan itu ialah lelaki yang terjadi dari cahaya
·
Ada yang katakan Uzair itu adalah anak Tuhan
o Mereka
katakan Uzair kembali hidup sesudah mati (al-quran, 100 tahun)
·
Meminta nabi musa untuk membuat tuhan berhala
(al-a’raf:38)
o Mereka
jahil kerana
- Jahil
tidak mengenal Tuhan Pencipta
- Ingin
membuat apa yang dapat menteteramkan perasaan
·
Dialog Rasulullah dengan Abdullah Bin Shuriya
(yahudi di Madinah)
o Mengapa
tidak mahui ikut Rasulullah
o Jawabnya
“aku tidak suka berselisih faham dengan kaumku. Moga-moga mereka akan
mengikutmu dan memeluk Islam, pada ketika itu aku akan masuk Islam pula”
·
Salamah Bin Sallamah bin Wiqsy menceritakan ada
seorang tetangga Yahudi menceritakan tentang hari kebangkitan. Seorang nabi akan dibangkitkan dan akan
sempat menemui orang yang termuda sekali di situ (salamah).
o Tapi
apabila Nabi sudah dibangkitkan, Yahudi itu tetap kufur
o Mengakui
benar tapi berkata dia bukan Nabi itu.
l)
Nasrani
·
Mengatakan Tuhan pencipta itu jauhar (lembaga) satu uknum tiga (iaitu
satu dalam jauhar dan tiga dalam uknum)
·
Tiga uknumnya ialah Bapa, Anak dan Ruhul Qudus.
·
Berkata yang melahirkan Nabi Isa (Maryam), dia
itulah Tuhan sendiri.
·
Berkata Al-Masih, nabi Isa adalah anak tuhan.
·
Berkata Al-Masih itu dua jauhar, satu qadim dan
satu hadits.
o
Semua kecelakaan ke atas Tuhan Isa adalah dari
zat hadits
- Mengingkari kenabian Nabi Muhammad s.a.w sesudah
didiapati dalam Injil
· -
Ada yang katakan nabi Muhammad untu kaum Arab
sahaja
m)
Shabi’in
·
Berasal dari kalimat Shaba’tu iaitu keluar dari
suatu perkara kepada perkara lain
·
Orang Shabi’in ialah orang yang keluar dari
suautu agama kepada agama lain.
·
Ada 10 pendapat mengenai ideology mereka,
antaranya ada yang mengatakan
o Antara
agama Nasrani dan Majusi
o Antara
agama Yahudi dan Majusi
o Sama
dengan kaum majusi
o Biasa
ucap kalimah syahadah tapi tiada amal dan tiada nabi.
·
Mereka mengatakan alam ini bukan baru
·
Mereka menamakan planet sebagai Malaikat dan
anggap tuhan yang disembah
·
Mendakwa wajib tiga cara sembahyang setiap hari
·
Mencapai kerohanian tertinggi dengan sembahyang,
doa dan mengatakan “mestilah ada perantara di antara Allah dengan makhluk.
n)
Majusi
·
Raja majusi pertama ialah Kumars, yang
memperkenalkan agama ini. Kemudian ramai yang datang mengikutinya.
·
Zorodast telah memasyhurkan lagi agama ini.
Zorodast menyuruh mereka menyembah api, bersembahayang kepada matahari.
·
Muzudak (ahli agama pada zaman Raja Qubaz) telah
menghalalkan kemaluan ibu sendiri.
·
Muzudak meminta serahkan isteri Raja Qubaz
kepadanya.
·
Anusyerwan (putera Qubaz) menangis di depan Raja Qubaz meminta agar
ibunya diserahkan kepadanya, lalu Muzudak setuju.
·
Apabila Anusyerwan berkuasa, dia menghapuskan
semua agama yang dipelopori Muzudak
No comments:
Post a Comment